Червоний. Жовтий. Зелений: серйозно і дуже серйозно про правила дорожнього руху.

Методико-консультативний матеріал

Як запобігти дорожньо-транспортним подіям? Вберегти, врятувати, захистити можна вихованням та навчанням наших маленьких читачів.

У цьому вам допоможуть методико-консультативні матеріали «Червоний. Жовтий. Зелений: серйозно і дуже серйозно про правила дорожнього руху» з досвіду роботи відділу реклами книги і бібліотеки Львівської обласної бібліотеки для дітей.

Матеріал підготували: Соколова Ю.В.
Сташко Л.С.
Відповідальна за випуск: Лугова Л.А.

 

 

Проблема безпеки на дорогах сьогодні надзвичайно актуальна. За останні роки постійно збільшується число жертв дорожньо-транспортних подій. Практично у всіх країнах світу ця проблема стала однією з найважливіших.

За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я та інших міжнародних організацій, щороку в світі від ДТП гинуть понад 1 млн. 300 тисяч осіб, отримують травми – близько 50 млн.

Україна за рівнем смертності від ДТП посідає п’яте місце в Європі. За офіційною статистикою, у 2010 році в аваріях загинуло 4.709, травмовано – 38.917 осіб. Кожен третій загиблий – молода людина віком до 29 років.

Виявляючи занепокоєність постійним зростанням рівня травматизму і смертності на дорогах, Генеральна Асамблея ООН 2 березня 2010 року проголосила 2011-2020 роки Десятиліттям дій з безпеки дорожнього руху. Мета цього Десятиліття – скоротити втрати людських життів від ДТП шляхом активізації дій на регіональному, національному та глобальному рівнях.

Тому одним з основних завдань бібліотеки для дітей є формування у дітей вміння відчувати небезпеку і берегти власне здоров`я та життя в різних життєвих ситуаціях.

Для кращого засвоєння дітьми моделей поведінки, набуття знань з ОБЖД, доцільно проводити в бібліотеках цикли заходів на цю тему. Вона може включити: диспут «Що приховують у собі темні вулиці міста», бесіду «Корисні поради з власної безпеки», гру «Будь обережний на дорозі», турніри знавців правил дорожнього руху «Твій друг автомобіль», «Безпека на дорозі».

Пропонуємо вам ситуаційну рольову гру по правилах дорожнього руху для учнів 1-5-х класів з досвіду роботи Львівської обласної бібліотеки для дітей «Червоний. Жовтий. Зелений.»

Мета: повторити з учнями правила дорожнього руху, розширити їх знання; навчити їх орієнтуватися на вулиці, знаходити вірні рішення, бути обачними та спостережливими. Виховувати дисциплінованість, точність, безпечність поводження на вулицях.

Хід гри

учні поділяються на кілька команд;

командам потрібно виконати певні завдання;

кожне вірно виконане завдання приносить команді один бал;

перемагає команда, яка отримає найбільшу кількість балів.

Вступне слово бібліотекаря

Любі маленькі читачі! Ще у першому класі ви почали вчитися правильно ходити по вулицях і дорогах, вивчили, як повинен поводитися пішохід, умієте розмовляти з вулицею за допомогою дорожніх знаків, знаєте, як треба переходити проїзну частину вулиці…

Давайте перевіримо, чи ви добре запам’ятали правило дорожнього руху. А допоможе нам у цьому сьогоднішня гра «Червоний. Жовтий. Зелений».

Завдання перше

«Подорож містом разом з автомобільчиком Бібі – Рулем» за книжкою «Весела абетка дорожнього руху»

Знайомтеся, це – автомобільчик Бібі – Руль. Він щойно зійшов з конвеєра великого заводу. Бібі – Руль зовсім юний і мріє потрапити у той вабливий загадковий світ, який знаходиться за величезною заводською брамою.

Автомобільчик, звичайно, чув про те, що необхідно вивчити важливі правила, без знання яких не можна виїжджати на вулицю. Але про це не хотілося думати, адже там, за воротами, усе здавалося таким чудовим і незвичайним.

І ось Бібі – Руль потихеньку став підбиратися до виходу. Несподівано ворота відчинились – і автомобільчик вискочив на вулицю.

Як тут було яскраво і красиво! Блищала бруківка. Повз проносилися різнокольорові машини, та так швидко, що Бібі – Руль розгубився і навіть трішечки злякався. Раптом він побачив доріжку по якій ніхто не їхав. Бібі –Руль зачекав, але машин не було:

Ось по цій доріжці я й поїду! – зрадів Бібі –Руль і впевнено покотив по ній…

Запитання 1

Як називається доріжка по якій поїхав Бібі – Руль?

(тротуар)

Чому автомобілям заборонено їздити по тротуарах?

(тому що по тротуарах ходять пішоходи)

Автомобільчик з’їхав з тротуару і весело покотився по проїзній частині. Раптом він із жахом побачив, що на нього з великою швидкістю летить величезна вантажівка. Від страху Бібі – Руль закрив очі і зупинився. Коли він насмілився розплющити їх, то побачив докірливі погляди автомобілів, що стояли поруч із ним.

Рух на дорозі припинився. Звідусіль доносилися невдоволені сигнали машин.

Запитання 2

Розгадай кросворд «Міський автотранспорт», і ти довідаєшся, які автомобілі зупинилися навколо Бібі – Руля!

Т

Т РАМВАЙ

Р К

МЕТРО С

Л І

Е

Й

Б

У

АВТОБУС

Бібі – Руля вирішила провести тітонька Троленіжка (Тролейбус), та розповісти про Правила дорожнього руху.

Бібі – Руль з тітонькою Троленіжкою покотили міськими вулицями.

Ти поїхав по смузі назустріч руху,- пояснила малюку тітонька Троленіжка, тому трохи не сталося аварії.

Запитання 3

Якої сторони мають дотримуватися автомобілі та пішоходи на дорозі?

(правої — у нас в країні правосторонній рух)

Вони весело їхали по бруківці. Бібі – Руль навіть став звикати до автомобілів. Йому вже не було так страшно. Захотілося їхати все швидше, швидше і швидше.

Зменшуємо швидкість, незабаром буде «зебра», – сказала тітонька Троленіжка.

Зебра – це така смугаста тваринка, яка живе в Африці або в зоопарку? – запитав у Троленіжки Бібі – Руль…

Запитання 4

Що відповіла Троленіжка Бібі – Рулю на його запитання про зебру?

(зеброю називають пішохідний перехід, який допомагає пішоходам безпечно перейти вулицю. На проїжджій частині нанесені білі смуги, – саме по них слід переходити вулицю)

Завдання друге

«До Країни без правил разом з дівчинкою Іскоркою та котом Тузиком» за книгою Лигуна Ю. «Країна без правил»

…До Іскорки наблизився товстун,який вчепився їй за руку і заканючив:

Допоможіть інваліду розумової праці перейти на той бік вулиці.

Добре, переведу, – відповіла дівчинка,- Хай тільки тролейбус від’їде.

Ой – ой – ой! Знаю я ті тролейбуси – він ще півгодини простоїть. А у мене талончик до лікаря пропадає, – заторохтів товстун і несподівано потягнув дівчинку на дорогу.

Але кіт Тузик був на сторожі. Він вигнув спину і, блискавкою метнувшись до товстуна, укусив його за палець. Товстун зойкнув і відпустив руку Іскорки. Скориставшись цим, кіт виштовхав Іскорку на тротуар. Тієї ж миті почувся вибух, наче на повітряну кульку наступив слон. Власне, так воно й було: не встиг Товстун висунути носа з – за тролейбуса, як на нього накотився коток, враз обернувши його на сушену камбалу.

Що ж, так завжди буває з тими, хто обминає тролейбус спереду ,- глибокодумно промовив Тузик.

Але чому?- запитала вражена Іскорка.

Запитання 1

Чому не можна тролейбус обходити спереду?

(тому що у цьому разі пішохід не бачить машин, що їдуть за тролейбусом, а водії машин не бачать пішохода)

Іскорка та Тузик подалися до трамвайної зупинки. Дівчинка з котиком хотіли сісти у трамвай, але тут знову з’явився товстун і потяг Іскорку аж у самий кінець останнього вагона, з – під якого стирчала якась залізна штуковина.

Це «ковбаса»,- пояснив інвалід, – на «ковбасі» їздять справжні герої. Такі, як…

Такі, як ви, – договорив за товстуна фразу Тузик, – А ось що з цього приводу говорять розумні люди…

Запитання 2

Що відповів кіт Тузик Товстуну?

(пасажирам заборонено використовувати для їзди підніжки і виступи транспортних засобів).

Тузик та Іскорка майже дійшли до площі Перемоги, коли позаду почувся брязкіт. Іскорка обернулась і побачила товстуна.

Здоровенькі були! – радісно заволав той. – Хочете до Ніни скоріше потрапити? Тоді сідайте на велосипед!

Ой, як чудово! – зраділа Іскорка,- Я давно мрію про великий велосипед. Тільки татко каже, що я ще мала.

І для цього є серйозні підстави,- Тузик виразно постукав по обкладинці Правил дорожнього руху .-Бо тобі ще немає чотирнадцяти років.

Ну й що з того?

Запитання 3

Як ви вважаєте, що у правилах дорожнього руху написано про велосипеди?

(рухатися по дорозі на велосипедах дозволено особам, які досягли 14–річного віку… Велосипеди повинні бути обладнані звуковими сигналами та світловідбивачами: спереду – білого кольору, по боках – оранжевого, ззаду – червоного).

Завдання третє

Рольові ігри

Гра: «Автомобіль і пішохід»

Між двома умовними пунктами прокладено трасу з автомобільним і пішохідним рухом.

У центрі стоїть світлофор, який показує сигнали як для водіїв, так і для пішоходів.

Діти поділені на дві команди. Одна – команда пішоходів, друга команда – автомобілі.

По команді керівника перша група рухається з одного пункту в інший, а друга – їй на зустріч.

Керівник гри уважно стежить за гравцями.

Порушник правил дорожнього руху вибуває з гри.

Перемагає команда, в якій залишилося найбільше гравців.

Гра: «Перехрестя»

Створюємо перехрестя.

На перехресті повинні бути «переходи», «острівки безпеки».

У центрі перехрестя – світлофор. Діти діляться на дві групи: пішоходи і транспорт.

По свистку ведучого перехрестя оживає: йдуть пішоходи, рухається транспорт, працює світлофор.

Порушники правил дорожнього руху вибувають з гри.

Перемагає команда, в якій залишиться найбільша кількість гравців.

Завдання четверте

«Знаки дорожні завжди пам’ятай»

Як би…

Іде по вулиці один

Якийсь дивак громадянин.

Йому порадили:

Заждіть!

Червоне світло он горить

На світлофорі. Знає всяк:

Не можна йти тепер ніяк.

Червоне світло? Не біда!-

Громадянин відповіда.

Іде він, цей дивак на вид,

Не там, де напис «Перехід»,

Він грубіянить на ходу:

Де хочу, там і перейду!

Водій здивований, а все ж кричить:

– Куди, роззяво йдеш?!

Та швидше, швидше загальмуй,

Цього роззяву порятуй.

А що якби водій сказав:

«На світлофор я наплював!»

Як заманеться їхав би?

А постовий пішов собі?

Трамвай би їхав, як хотів?

Ходив би кожен, як умів?

Ой, там де вулиця була,

Де кожен звик ходить,

Найнеймовірніші діла розпочалися вмить.

Сигнали, крики: «Виручай!»

Машина – просто на трамвай.

Трамвай наїхав на машину,

Машина врізалась в вітрину…

Та ні! Стоїть на мостовій

Регулювальник – постовий,

Триокий світлофор висить,

І знає правила водій.

 

А тепер поговоримо про дорожні знаки:

Правила дорожнього руху зобов’язують водіїв знати більше двохсот дорожніх знаків, які поділяються на десять груп.

Водій, безперечно, повинен знати кожен із них – інакше він, не розуміючи мови знаків, не отримає інформацію, яку вони дають водіям на дорозі.

Знання дорожніх знаків особливо потрібне тим підліткам, які збираються їздити на велосипеді, мопеді чи скутері.

Завдання

У будь-якій послідовності розставляються знаки: «Пішохідний перехід», «Діти», «Рух пішоходів заборонено», «Пішохідна доріжка» тощо.

Діти повинні вирішити, під яким із цих знаків потрібно переходити дорогу. Вони мають пояснити, чому скористалися саме цими знаками.

(переходити дорогу можна лише на ті дорожні знаки, де немає червоної облямівки. Червоний колір – завжди небезпека. Якщо бачимо на дорозі червоний сигнал світлофора чи дорожній знак з червоною облямівкою – значення цих символів лише одне – не можна, заборонено).

Запитання на тему «Який це знак?»

 круглий знак з червоною облямівкою, на якому зображено велосипед

(«велосипедний рух заборонено»)

 трикутник з червоною облямівкою, в центрі якого – чоловічок, який щось копає
(«ремонтні роботи»)

 круглий синій знак, у центрі якого зображено – велосипед
(«велосипедна доріжка»)

 круглий синій знак, у центрі якого зображено чоловічка, що йде

(«пішохідна доріжка»)

 синій знак, у центрі якого чоловічок, що спускається по сходинках донизу

підземний пішохідний перехід»)

 червоний круглий знак, у центрі якого біла цеглинка

(«в’їзд автотранспорту заборонено)

 круглий знак з червоною облямівкою, у центрі якого перекреслений червоною лінією чоловічок

прохід закрито»)

Завдання п’яте

Підсумки. Бліц – запитання на закріплення Правил дорожнього руху.

Де переходять вулицю пішоходи?

(на пішохідних переходах)

Як потрібно рухатися пішоходові по узбіччі заміської дороги?

(пішохід йде по узбіччі назустріч транспорту. Він бачить машини, що їдуть йому на зустріч)

Що таке «острівець безпеки»?

(спеціальне місце, яке влаштовують на широких дорогах посередині пішохідного переходу. На «острівці безпеки» пішохід може спокійно перечекати потік машин)

Як потрібно заходити в автобус, тролейбус, трамвай?

(потрібно заходити через задні двері, а виходити через передні)

Де і як слід переходити вулицю, вийшовши з транспорту?

(тільки там, де є пішохідний перехід. Якщо його поблизу немає, дочекатись, доки транспорт проїде і обережно перейди вулицю, подивившись спершу наліво, дійшовши до середини дороги, подивися на право, і якщо машин немає – перейти)

Якому сигналу світлофора відповідає положення регулювальника, коли він стоїть до нас обличчям, а жезл його опущено донизу?

(червоному сигналу світлофора “Рух заборонено”)

Якому сигналу світлофора відповідає положення регулювальника, коли він стоїть до нас обличчям, а жезл підняв на рівні обличчя?

(жовтому сигналу світлофора «Увага!» – приготуватися до руху)

Про що попереджають пішоходів такі знаки (показують малюнок):

(попереджають знаки про те, що попереду залізничний переїзд, попереду на дорозі перехрестя, попереду на дорозі регульоване перехрестя)

У багатьох місцях дороги перетинаються із залізничними коліями. Це – залізничний переїзд. Є переїзди з охороною і без охорони. Як переходити залізничний переїзд, що охороняється?

(залізничний переїзд, що охороняється, можна переходити тільки тоді, коли шлагбаум піднятий (відкритий) і немає червоного сигналу світлофора)

Як переходити залізничний переїзд, що не охороняється?

(спочатку переконайся, що ні з лівого, ні з правого боку немає поїзда. Тільки тоді можна переходити переїзд);

Де можна кататися на самокатах і дитячих велосипедах, скейтах та роликах?

(кататися можна тільки у відведених для цього місцях: дворах, парках, майданчиках)

Чому не можна гратися на проїзній частині вулиці чи на дорозі?

(тому, що ігри на дорозі дуже небезпечні – можна потрапити під машину)

Заключне слово бібліотекаря

Ось і завершилася наша сьогоднішня гра. А наприкінці заходу, послухайте вірш Я. Пішумова «Азбука міста».

 

Місто, в якому

З тобою живем,

Можна по – праву

Зрівнять з букварем.

Азбуку вулиць,

Розкривши для нас,

Місто уроки

Дає повсякчас.

Ось вона, азбука,-

Треба всю знать,-

Вздовж тротуару,

Глянь, знаки висять.

Азбуку міста

Завчи до ладу,

Щоб не потрапити

Раптом в біду.

При підготовці масового заходу використовувалися матеріали:

1. Весела абетка безпеки малят [Текст: ігрові технології навчання.: матеріали до курсу «Основи здоров`я» : 1-4 класи. – Харків: ПП «Торсінг плюс», 2008. – 32 с.

2. Весела абетка дорожнього руху [Текст] : ігрові технології навчання: матеріали до курсу «Основи здоров`я»: 1-4 класи. – Харків: ПП «Торсінг плюс», 2008. – 32 с.

3. Лигун Ю. Країна без правил [Текст] : казка. – Дніпропетровськ: «Проспект», 2002. – 21 с.

4. Лук’янець Л. 10 занять з правил вуличного руху [Текст] : 1 клас/ Л. Лук’янець // Розкажіть онуку. – 2003. – № 12. – С. 2-40.

5. Лук’янець Л. 10 занять з правил вуличного руху [Текст] : 2 клас / Л.Лук’янець // Розкажіть онуку. – 2003. – № 13. – С. 2-40.

6. Лук’янець Л. 10 занять з правил вуличного руху [Текст] : 3 клас / Л. Лук’янець // Розкажіть онуку. – 2003. – № 16. – С. 2-48.

7. Рублях В. Правила дорожнього руху [Текст] : книжка для учнів першого класу/ В. Рублях. – К.: Радянська школа, 1984. – 48 с.