Методична служба – перезавантаження

Нові терміни та форми підвищення кваліфікації. Методична підказка

Матеріал створено на основі аналізу та узагальнення інформації з професійної періодики. 

Над матеріалом працювала: Любов Сташко

Відповідальна за випуск: Лариса Лугова

          Зміни в соціокультурному середовищі, організації діяльності бібліотек, потреб користувачів і інформаційних технологій, звичайно, визначають нові вимоги до бібліотечних працівників. Саме тому наявність різноманітних можливостей для актуалізації професійних знань та навиків спеціалістів являється важливим фактором успішного розвитку сучасних бібліотек. Професійні вимоги до бібліотечних працівників завжди були, є і залишаються сьогодні досить високими.

 

          Саме тому ми намагаємось організувати для бібліотекарів не стільки підвищення кваліфікації, а реалізувати систему рекваліфікації, тобто встановлення професійної компетентності бібліотечних кадрів. Використовувати у своїй діяльності сучасні й різноманітні форми роботи, які завдяки актуальному змісту, творчому підходу та нетрадиційним назвам здатні привернути до себе увагу бібліотечних кадрів. Адже під час таких навчань вони удосконалюють свої навички, вміння, більше дізнаються про сучасні інноваційні технології, досягнення культури, науки й техніки, а також переймають кращий професійний досвід.

 

          Набувають поширення нетрадиційні форми методичної роботи:

 

Авторська школа – створюються майстерні бібліотечної праці.

Аукціон – форма творчого «продажу – купівлі» певних ідей, думок, знахідок.

Бібліотечна олімпіада – захист бібліотекарями науково-методичнтх проблем, над вирішенням яких вони працювали протягом останніх років.

Бібліотечний флешмоб найчастіше має на меті інформувати населення про роль сучасної бібліотеки в суспільстві, про нові можливості, котрі відтепер надають модернізовані бібліотеки; заохочення до читання; привертання уваги до неповторності книги, як носія інформації.

Бібліомікс – (від англійського mix змішувати) – тематичний бібліографічний огляд, до якого включають різноманітні бібліотечні документи: книги, періодичні видання, відео-, кіно-, фоно-, фотодокументи, електронні видання, плакати, посилання на інформаційні ресурси.

Бібліотрансформер – це максимально повна фактографічна та бібліографічна інформація про об`єкт бібліографування, розміщена з використанням різних форм і засобів. Наприклад, бібліотрансформер, присвячений творчості того чи іншого письменника, може складатися з таких частин-модулів. Як-от: книжкова закладка, інформаційна листівка, інформаційно-бібліографічний словник, мультимедійна презентація, біоблібліографічний покажчик.

Бібліофреш – (від англійського fresh – свіжий) – бібліографічний огляд книжкових новинок.

Буктрейлер – (від англійського bookrailer, book – книга, trailer – тягач, причіп) – це короткий відеоролик (тривалістю 3 хв.) за мотивами книги, що є сучасною формою реклами книги, засобом її просування, заохочення до читання. Основне його завдання – яскраво та цікаво розповісти про книгу, заінтригувати читача.

Дискусійні гойдалки – це надзвичайно цікава форма ознайомлення з новинками дитячої літератури: обговорення книг, їх колективний аналіз і оцінка учасниками заходу у формі дискусії. Суть цієї ігрової форми – імітація гойдалок: два партнери почерговими поштовхами дошки розгойдують «гойдалку», чим сильніший поштовх, тим вище вона злітає. Партнерами стають учасники заходу, які прочитали одну й ту саму книгу. Вони по черзі висловлюють свої судження про прочитане, так «гойдалка» починає свій рух: від однієї думки до іншої, від захоплення до цілковитого неприйняття.

Такий метод роботи можна застосовувати під час бесіди про прочитане або на уроках позакласного читання. Атмосфера боротьби думок у колективі сприяє формуванню шанобливого ставлення до поглядів опонентів – витримки, коректності й тактовності в суперечці.

Конкурс бібліотечної майстерності – пошук, підтримка й пропаганда бібліотечного досвіду.

Майстер-клас – одна з форм передання бібліотечного досвіду бібліотекаря. Очолюють майстер-класи досвідчені, творчі працівники, досвід роботи яких вивчено та узагальнено. Основні завдання майстер-класу: підвищити рівень компетентності новопризначених бібліотечних працівників; поширення та взаємообмін кращим  досвідом.

 Методичний млин – так як й реальний млин перемелює зерно, організатори млину методично переробляють велику кількість інформації, узагальнюють та пропагують цікаві, неординарні, творчі ідеї до втілення їх на місцях.

Методичний турнір – пошук, розвиток, підтримка нових ідей, шляхів, вирішення актуальних проблем розвитку бібліотечної справи.

Методичний фестиваль – багатопланова разова форма пропаганди бібліотечного досвіду, яка передбачає обмін досвідом роботи, упровадження нових бібліотечних знахідок

Методичний фрістайл – в перекладі з англійської означає «вільний стиль». Саме тому всі учасники у вільному стилі без будь яких обмежень можуть розповідати про свій досвід. Фрістайл – це завжди щось нове і цікаве, це завжди заряд нової енергії.

Творчий звіт – пошук, підтримка, пропаганда бібліотечного досвіду бібліотекаря (бібліотеки), а також діяльності всієї централізованої бібліотечної системи з питань

інформаційних технологій, організації навчально-методичної роботи в бібліотеках.

Тренінг – ефективна форма навчання, інструмент для формування вмінь і навичок, збагачення досвіду.

Флеш-семінар – це форма взаємообміну інформацією, майстерністю, цікавим незвичним досвідом між колегами. Флеш-семінар – це цікаво, професійно, актуально, дозволяє учасникам швидко, комфортно, економно отримати великий обсяг актуальної інформації.

Школа бібліотечного досвіду – створюється з метою впровадження найкращого досвіду бібліотекарів району у практику роботи.

Школа молодого бібліотекаря – форма розвитку професійної компетентності молодих бібліотекарів, які мають стаж роботи до 3 років.

Школа професійної майстерності – організовують для досвідчених бібліотекарів. Вона об’єднує їх навколо розв’язання актуальних проблем професійної діяльності.

Школа фахового зростання – як показує досвід роботи, методична діяльність спонукає кожного бібліотекаря до підвищення фахового рівня, сприяє опануванню слухачами бібліотечного досвіду, дає змогу молодим фахівцям навчитися бібліотечної майстерності в старших і досвідчених колег, підтримує  в бібліотечному колективі атмосферу творчості, прагнення до пошуку. Головним у Школі являється коуч – досвідчений бібліотекар, здатний до творчої праці. Адже творчий працівник соціально корисний не лише результатами своєї праці. Він передає дух творчості іншим, особливо початківцям. Тому поряд із молодими фахівцями-початківцями – завжди досвідчені кадри. Спонукаючи молодого бібліотекаря до творчої праці, коуч удосконалюється й сам. А потенціал кожної людини безмежний.

Ярмарок бібліотечних ідей – громадський огляд та оцінка методичних здобутків.

Список використаних джерел:

Алункачева, Г. Из лоскутков сплетается узор…: «квист», «фристайл» и «методическая мельница»: творческий калейдоскоп // Библиотека. – 2013. – № 7. – С. 10-14.

Давидюк, Н. Робочий зошит методиста позашкільного навчального закладу // Методист. – 2013. – № 9. – С. 18 – 44.

Василенко, Н. Організація методичної роботи навчального закладу // Методист. – 2013. – № 11. – С.20-31.

Губенко, Г., Кожур, І. Ресурси . Школа фахового зростання : пізнаємо теорію через практику // Методист. 2013. – № 11. – С. 64 – 68.

Іванова, Я. Дискусійні гойдалки «Сучасна книжка – сучасним дітям» // Бібліотечний форум України. – 2013. – № 2. – С. 15-16.

Ковальчук, С.  Сучасні форми роботи в бібліотеках: інформація до словника успішного бібліотекаря // Бібліотечна планета . – 2014. – № 2. – С. 24-26.

Шеламова, Г. Уметь рассказать о себе // Библиотека. – 2013. – № 5. – С. 15-21.