Подорож з казковими героями до Країни Права
Конвенція ООН про права дитини
Чи завжди кожен з нас відчуває межу, де, нібито домагаючись своїх прав, попирає чужі? А чи багато хто сьогодні знає власні права, права людини, котра народилася і живе на світі?
Цей методико-бібліографічний матеріал «Подорож з казковими героями до Країни Права» з досвіду роботи Львівської обласної бібліотеки для дітей рекомендуємо організаторам дитячого читання, для яких подаємо розробки заходів, присвячених Конвенції про права дитини.
Набагато спокійніше жити серед людей, які знають, що «гідність людини недоторкана! Кожна людина на Землі повинна зустрічати кожну іншу з повагою, по-братерськи, з розумінням, справедливістю. Тому що кожна людина – цінність» (ст.1 із Загальної Декларації прав Людини).
Укладачі: Сташко Л. С., Соколова Ю. В.
Відповідальна за випуск: Лугова Л.А.
Ви знаєте, що були часи, коли дітей взагалі не сприймали як людей особливого віку — до них ставилися так, як до дорослих. Минуло не одне тисячоліття, поки людство зрозуміло, що діти потребують відмінного ставлення.
Лише в XVII-ХVШ ст. діти отримали належну увагу, бо раніше вони не мали ні дитячого одягу, ні дитячих іграшок чи книжок.
У середньовічній Німеччині слово «дитина» взагалі було синонімом до слова «дурень». Дітям було нелегко – не було законів, які оберігали б їхнє життя.
Довгі роки найрозумніші і найдобріші люди боролися за права дітей самотужки, і нарешті, у 1924 році, вони зібралися у місті Женеві, де прийняли перший документ про потреби дітей – Декларацію прав дитини.
Упродовж XX ст. було прийнято цілий ряд документів, спрямованих на захист дітей та дитинства.
Трохи історії
ООН – міжнародна організація, до якої входить більше, ніж 150 країн світу. Вона утворена в 1945 році. Це організація, яка приймає міжнародні закони за згодою держав і намагається контролювати їх дотримання, стежити за безпекою у світі і не допускати війни.
Подивіться уважно, скільки правових документів було прийнято, щоб виробити та вдосконалити права дитини.
1924 р. – перша Декларація прав дитини
1959 р. – Декларація прав дитини
1982 р. – Конвенція ООН про права дитини.
Зазначимо, що права, викладені в Конвенції ООН, набувають сили лише в тих державах, які підписали цю Конвенцію і зобов’язалися її виконувати. На жаль, сьогодні є країни, в яких права дитини порушуються.
Наша ж держава прагне, щоб у її юних громадян було щасливе дитинство:
1991 р. – Україна підписала Конвенцію ООН про права дитини і зобов’язалася її виконувати
1991 р. – прийнято Закон України про освіту
1996 р. – прийнято Конституцію України
2001 р. – прийнято Закон України «про охорону дитинства».
Ці документи можна помістити правовому куточку «Дорослі і діти: особлива відповідальність», або «Я дитина – я людина!», «Право від А до Я», «Право на право».
Звернення:
Дитя моє, права дитини
ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
напевне знати в наші дні:
коли з тобою справедливо
вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам’ять
Порадь і друзям почитать.
С. Виклюк
Наша держава дбає про дітей, але і в нашій країні є випадки, коли порушуються права дитини. Є ще багато проблем і, можливо, частину їх зможете вирішити ви, коли станете дорослими. Ви ще дуже юні, але повинні знати й розуміти проголошені в Конвенції права, брати активну участь у їх втіленні в життя.
Також можна запропонувати найрізноманітніші ігри. Наприклад, гра «Веселий м’ячик».
Гру розпочинаємо лічилкою:
«Ти котись веселий м’ячик,
Швидше, швидше по руках.
У кого лишився м’ячик,
Той розказує права»
Запитання до гри:
В якому документі зафіксовано основні принципи прав дитини?
В якому році наша держава підписала Конвенцію про права дитини?
Який важливий закон прийняла Україна у 2001 році?
Які права дитини ви запам’ятали?
Гра « Пошта казкових героїв»
Бібліотекар розпочинає гру зверненням:
1. «На адресу нашої бібліотеки надійшли якісь незвичні листи. З вашого дозволу я відкрию один, і ми разом дізнаємось, від кого вони. «Я Зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви підкажіть».
З якої казки цей лист? («Коза-дереза».)
Чиї та які права були порушені? (Право на родинну оселю.)
Знайдіть їх і прочитайте в Конвенції про права дитини.
Але ж листів так багато, спробуйте розібратися з ними в групах, а потім представники кожної групи повідомлять нам свої висновки. (Кожна група отримує лист, обговорює його та звітує за узгодженою схемою.)
Для листів узято сюжети з казок: «Коза-дереза»; «Колосок»; «Івасик-Телесик»;
«Пригоди Буратіно»; «Попелюшка»; «Вовк і семеро козенят»; «Гидке каченя».
” Чи знаєте ви… “
(вікторина для учнів 7-8кл. )
1. Як називається основний документ громадянина ? /паспорт/
2. Який закон вважається головним законом країни ? /Конституція/
3. Що являє собою добровільне об’єднання громадян країни за певними політичними поглядами ? /партія/
4. Як називають осіб, які не досягли 18-річного віку ? /неповнолітні/
5. Він може бути цивільним, адміністративним, кримінальним, що це ? /кодекс/
6. Як називають захисника у суді ? /адвокат/
7. Як називають людину, що бачила злочин ? /свідок/
8. Якого птаха бояться злочинці України ? /”Беркут”/
9. Який документ потрібний для проведення арешту чи обшуку ? /ордер/
10. Як називається примусове затримання особи співробітниками правоохоронних служб ? /арешт/
11. Як називається державний озброєний орган виконавчої влади, який захищає життя, здоров”я і права громадян ? /міліція/
Для читачів-учнів 4-5 класів проводимо правову гру. Мета: Навчити дітей самостійно працювати з текстом Конвенції про права дитини. У грі розглядаються конкретні ситуації порушення прав дитини на прикладі літературних героїв. Основним атрибутом гри є картки з текстом телеграм від імені літературних героїв, по відношенню до яких були порушені права.
Приблизний текст телеграм і відповіді до них:
1. “Рятуйте! Нас з’їв сірий вовк !”
/Червона Шапочка і бабуся із казки Ш.Перро “Червова Шапочка”/
2. “Діти, допоможіть! Посадили мене в тюрму за те, що допоміг Гарбузу повернути його будиночок.”
/Цибуліно із казки Дж. Родарі “Пригоди Цибуліно”/
3. “Мені дуже холодно в зимовому лісі. Діти, допоможіть знайти квіти.”
/Падчерка із кізки С.Маршака “Дванадцять місяців”/
4. “Діти, мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове царство. Мені холодно, я хочу додому.”
/Кай із “Снігової королеви” Г.Х. Андерсена/
5. “Діти,я хочу на бал, а мене примушують працювати без відпочинку
/ Попелюшка із казки “Попелюшка” Ш.Перро/
«Казкова правова вікторина»
Хід вікторини: ведучі по черзі описують негативні ситуації, у які потрапив той чи інший казковий герой. Учні мають визначити, яке право, визначене Конвенцією про права дитини, було порушено стосовно цього героя.
Ситуація 1
Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Нещасній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.
Яке право порушено стосовно Попелюшки?
(Право дитини па відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають її віку.)
Ситуація 2
За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть іноді вважалась порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком, як Гекльберрі Фін?
(Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на свободу асоціацій та свободу мирних зібрань.)
Ситуація З
Мауглі майже з народження жив серед тварин. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?
(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, котра не досягла вісімнадцяти років.)
Ситуація 4
Мауглі не вміє говорити людською мовою — лише видавати незрозумілі для людей звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його у клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено?
(Ні в якому разі. Мауглі може бути визнаний неповноцінною дитиною, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонене будь-яке жорстоке поводження з дитиною, поводження, що принижує її гідність та шкодить фізичному й психічному здоров’ю)
Ситуація 5
Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено?
(Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю кореспонденції.)
Ще пропонуємо правову гру з досвіду роботи нашої бібліотеки для учнів 3-5 класів:
Подорож з казковими героями до Країни Права
Вступне слово: 20 листопада 2011 року виповнюється 22 роки з дня прийняття Генеральною Асамблеєю ООН Конвенції про права дитини. Це найдосконаліший документ, що захищає права дітей.
Сьогодні ми поговоримо про те, які саме права дітей закріплені в Конвенції про права дитини і здійснимо подорож до країни Права разом з відомими казковими героями. Але, сперш ніж ми подорожуватимемо, давайте по словнику знайдемо, що означають слова «декларація» , «конвенція», «асамблея»
Декларація – це латинське слово, що у перекладі означає заява, оголошення.
Конвенція – теж латинське слово. Це угода, міжнародний договір з певних питань.
Асамблея – загальні збори членів якої – не будь міжнародної організації.
Зупинка перша «Знаємо свої права»
(тестові запитання. З трьох запропонованих відповідей обрати вірну. Запитання за Конвенцією ООН про права дитини)
1. Згідно ст.1 Конвенції ООН про права дитини, до якого віку ми вважаємося дітьми?
– до 16;
– до 21;
– до 18 (якщо за законом, застосованим до цієї дитини, вона не досягає повноліття раніше)
2. Згідно ст. 8 Конвенції ООН про права дитини, хто несе основну відповідальність за розвиток дитини, за створення умов для її всебічного розвитку?
– школа;
– батьки;
– вулиця
3. Згідно ст. 7 Конвенції ООН про права дитини, кожна дитина після народження і з моменту народження має право на:
– окреме житло;
– ім’я;
– свідоцтво про народження
4. Ст. 13 Конвенції ООН про права дитини декларує, що кожна дитина має право вільно висловлювати свою думку; це право включає свободу шукати, одержувати і передавати
– чутки;
– плітки;
– інформацію
5. Ст. 6 Конвенції ООН про права дитини декларує право на
– життя;
– воду;
– повітря
6. Ст. 28 Конвенції ООН про права дитини декларує право на
– безкоштовне лікування;
– отримування домашніх тварин;
– освіту
7. Яка стаття Конвенції ООН про права дитини декларує право на відпочинок і дозвілля?
– 33;
– 32;
– 31
8. Яка стаття Конвенції ООН про права дитини декларує, права на особисте життя, сімейне життя, недоторканість житла, або таємницю кореспонденції?
– 16;
– 15;
– 14.
Зупинка друга «Захищаємо права казкових героїв»
(зачитуються уривки з відомих казок. Потрібно назвати які права, згідно Конвенції ООН про права дитини, були порушені)
1. Англійська народна казка «Троє поросят»
«…Ніф – Ніф добіг до своєї солом’яної хатинки й устиг зачинити дверцята за мить до того, як клацнули ікла сірого розбійника.
– Ану відчиняй! – прогарчав вовчище.
– Нізащо! – пропищав переляканий Ніф – Ніф
Вовк набрав якнайбільше повітря й так дмухнув, що хатинка Ніф – Ніфа розлетілася в різні боки»
(Вовк порушив право на недоторканість житла. Про це говориться у ст. 16 Конвенції ООН про права дитини)
2. Народна казка «Вовк і семеро козенят»
«… І тут вовк увірвався до хатинки. Злякалися козенята й нумо ховатися хто куди… Але вовк їх усіх знайшов і довго не розбирався: роззявив свою пащеку та проковтнув усіх по черзі…»
(Вовк порушив право на життя. Ст. 6 Конвенції ООН про права дитини)
3. Російська народна казка «Маша і ведмідь»
«…Увійшла Машенька до хатинки та й сіла на ослінчик. А в тій хатинці жив здоровенний ведмідь. Повернувся ввечері ведмідь, побачив Машеньку, зрадів.
– Ага, – каже,- тепер не випущу тебе! Будеш у мене жити. Будеш піч топити, будеш кашу варити, мене кашею годувати,»
(Ведмідь порушив право Машеньки на свободу. Ст. 37 Конвенції ООН про права дитини)
4. Казка О. Толстого «Золотий ключик, або Пригоди Буратіно»
«Розбійники підбігли.
– Ага, тепер від нас не втечеш!..
Важко уявити, чого тільки вони не виробляли, аби примусити Буратіно розкрити рота… Нарешті розбійники вирішили повісити його догори ногами. Прив’язали до ніг мотузку, і Буратіно повиснув на дубовій гілці…»
(Розбійники порушили право Буратіно на гідність. Ст.37 Конвенції ООН про права дитини, де говориться про те, щоб жодна дитина не зазнавала катувань чи інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження або покарання)
5. Ш.Перро «Попелюшка або Кришталевий черевичок»
« – А що, Попелюшко, хотілося б тобі поїхати на бал? – запитували сестри, поки вона розчісувала їх перед дзеркалом.
– Ой, що ви, сестрички! Ви смієтеся з мене!
– Авжеж. Хот ж тебе таку нечепуру пустить…
І ось нарешті очікуваний день настав. Мачуха та сестри поїхали. Попелюшка довго дивилася їм услід, а коли їхня карета зникла за поворотом, вона затулила обличчя руками і гірко заплакала.»
(Мачуха порушила право Попелюшки на відпочинок. Ст. 31 Конвенції ООН про права дитини зазначає, що дитина має право на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх і розважальних заходах, які відповідають її вікові.)
6. Українська народна казка «Кривенька качечка»
« Пішла вона до криниці, а дід з бабою – в хату! Дивляться – аж у гніздечку нема качечки, тільки повно пір’ячка. Вони тоді взяли гніздечко – та й кинули у піч. Воно там і згоріло. Зайшла дівчину в хату та зараз до гніздечка – аж гніздечка нема.
Дівчина й каже:
– Я довіку жила б у вас, якби ви не спалили мого гніздечка та не підглядали за мною. А тепер – піду я від вас.»
(Дід з бабою порушили право дівчини на особисте життя. Ст. 16 Конвенції ООН про права дитини)
7. Н. Забіла «Зайчикова хатка»
«Оселились біля річки
Сірий зайчик та лисичка.
Зайчик – в хатці луб’яній,
а лисичка – в крижаній.
Ось постукала в віконця
Тепла сонячна весна,
І розтанула на сонці
біла хатка крижана.
Лиска почала зітхати:
– Як я житиму без хати?
Зараз зайця прожену
Й влізу в хатку луб’яну!
Де вже зайчику малому
Суперечить хижаку!
Довелось тікати з дому
Бідолашному звірку.»
(Лисиця порушила право зайчика на недоторканість житла. Ст.16 Конвенції ООН про права дитини)
8. О. Толстой «Золотий ключик, або Пригоди Буратіно»
«Він схопив Буратіно, відніс його до комори театру і повісив на гвіздок.
Повернувшись, він насварився на ляльок семихвостим батогом, щоб вони вели виставу далі…Карабас Барабас сів вечеряти. У вогнищі було замало дров. Тоді він ляснув у долоні. Прибігли Арлекін і П’єро. – Принесіть – но сюди цього гульвісу Буратіно, – сказав синьйор Карабас Барабас. – Він зроблений з сухого дерева, я його підкину у вогонь, моя печеня швидко засмажиться.
Арлекін і П’єро впали навколішки, благали пожаліти нещасного Буратіно.
– А де мій батіг? – загарчав Карабас Барабас.
Тоді вони, ридаючи, пішли до комори, зняли з гвіздка Буратіно й потягли на кухню»
(Тут порушено Ст.19 Конвенції ООН про права дитини, а саме право на захист від усіх форм фізичного та психологічного насильства, або недбалого ставлення, грубого поводження з боку батьків, законних опікунів чи будь – якої іншої особи, яка піклується про дитину.)
Зупинка третя «Виконуємо свої обов’язки»
(зачитуються уривки з казок, у яких герої не виконують своїх обов’язків. Потрібно назвати які)
Основні обов’язки :
1. Систематично та глибоко оволодівати знаннями та навиками (учитися).
2. Дотримуватися вимог законодавства України (не порушувати закону).
3. Дотримуватися моральних та етичних норм (слухатися старших, чемно себе поводити, допомагати слабшим тощо).
4. Виконувати вимоги статуту школи.
5. Берегти природу, пам’ятки історії та культури.
1. О. Толстой «Золотий ключик, або пригоди Буратіно»
«Рано – вранці Буратіно поклав абетку в торбинку і підстрибом побіг до школи… До школи треба було повертати праворуч, музика лунала ліворуч. Буратіно почав спотикатися. Ноги самі повертали до моря, де грала музика.
– Школа ж нікуди ж не втече ж, – сам собі голосно промовив Буратіно, – я тільки погляну, послухаю – і бігцем до школи!
Що є духу він кинувся бігти до моря.»
(Перший обов’язок усіх дітей це учитися, систематично та глибоко оволодівати знаннями та навиками. Буратіно цього обов’язку не виконував)
2. Народна казка «Котик та півник»
«Були собі котик та півник, і були вони у великій приязні. Котик, було, йде їсти добувати, а півник сидить та хату глядить.
То котик наказує:
– Ти ж нікого не пускай та й сам не виходь, хоч би хто й кликав.
– Добре, добре – каже півник.
Навідала півника лисиця та й надумала його підманити. Прийшла раз уночі, насипала півникові під вікном золотої пшенички, а сама засіла під кущем.
Зранку глянув півник у віконце – бачить: нікого нема, тільки пшеничка попід вікном розсипана.
– Піду – но я трошки подзьобаю – нікого нема, ніхто мене не побачить, то й котикові не скаже.
Тільки – но півник за поріг, а лисичка його хап! – та й помчала до своєї хати.»
(Обов’язок усіх дітей – слухатися старших – батьків, учителів. Дотримуватися моральних та етичних норм. Півник забув про свою обіцянку Котикові, зачинитися у хатці і не виходити, не послухався його)
3. О. Толстой «Золотий ключик, або пригоди Буратіно»
« Буратіно сів до столу, підгорнувши під себе ногу. Мигдалеві тістечка він запихав до рота цілком і ковтав, не розжовуючи.
У вазу з варенням він заліз просто пальцями і з насолодою їх обсмоктував.
Коли дівчинка відвернулася він схопив кофейника і випив усе какао з носика. Захлинувся й пролив какао на скатертину.»
(Обов’язок усіх дітей – поводитися чемно за столом та в громадських місцях. Дотримуватися моральних та етичних норм. Буратіно не виконував і цього обов’язку)
4. Н. Забіла «Про ліниву дівчинку»
«Почула миша, що дівчинка плаче, підійшла до неї нишком та й говорить солодким голосом:
… – Якщо хочеш – будеш сита,
Я сама тебе навчу…
Лізь по дубу вгору – вгору,
Аж у білчину комору,
Там горіхи і гриби
Забери усі собі.
Та не забудь зі мною поділитися в подяку за добру пораду.
«Ой, як же так? Хіба красти можна? Може, краще з голоду пропасти?» – подумала дівчинка.
Але це вона тільки подумала, а сама полізла до білчиного дупла… Хутко скинула дівчинка фартушок, зробила з нього мішок та й забрала всі ягоди, гриби й горішки, не залишила білкам анітрішки!»
(Дівчинка не взяла до уваги заборону закону (вкрала у білочок запаси на зиму) Потрібно дотримуватися вимог законодавства України)
5. M. Носов «Пригоди Незнайка та його друзів»
«Незнайко з цікавістю дивився на все. Найбільше його вразила надзвичайна чистота. По всіх дворах працювали малючки. Одні підстригали ножицями траву, щоб вона була рівненька, інші, озброївшись мітлами, підмітали доріжки, треті вибивали пилюку з довгих підстилок. Цими підстилками в Зеленому місті застеляли не тільки підлоги, а навіть тротуари на вулицях.»
(Тут малючки виконують обов’язок , який говорить про те, щоб берегти природу, шанувати своє місто і опікуватися ним)